söndag 12 maj 2013

V.20 - Lamporna lyser och klockan tar form

Under denna vecka har vi monterat ihop alla delarna i klockan. Till en början var det svårt att förstå hur vi skulle koppla pga. resistorernas styrkor och den begränsade tillgången av utgångar på arduinon.

Efter många besök på Kjell & Company så lyckades vi äntligen förstå hur det fungerar. Programkoden har vi satt ihop från befintliga exempel som finns i arduinoprogrammet. Se nedan.


int led1 = 9;
int led2 = 10;
int led3 = 9;
int led4 = 3;
int led5 = 9;
int led6 = 3;

// Här justeras styrkan på dioderna. Där 25 är hög- och 1 är låg intensitet.

int brightness1 = 4;
int brightness2 = 25;
int brightness3 = 1;
int brightness4 = 15;
int brightness5 = 1;
int brightness6 = 15;


void setup() {

  pinMode(led1, OUTPUT);
  pinMode(led2, OUTPUT);
  pinMode(led3, OUTPUT);
  pinMode(led4, OUTPUT);
  pinMode(led5, OUTPUT);
  pinMode(led6, OUTPUT);

}

void loop() {
  analogWrite(led1, brightness1);
  analogWrite(led2, brightness2);
  analogWrite(led3, brightness3);
  analogWrite(led4, brightness4);
  analogWrite(led5, brightness5);
  analogWrite(led6, brightness6);

}



Nedan följer bilder då vi monterade klockan.


Montage

Lödning av sladdar

Innan vi kopplade klockan, så testade vi koden och hur vi skulle koppla resistorer och lampor.

Bilden visar innan vi har kopplat in alla sladdar för lamporna.
Här är sladdarna till klockan nästan helt klara. Och det fungerar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar