Efter många besök på Kjell & Company så lyckades vi äntligen förstå hur det fungerar. Programkoden har vi satt ihop från befintliga exempel som finns i arduinoprogrammet. Se nedan.
int led1 = 9;
int led2 = 10;
int led3 = 9;
int led4 = 3;
int led5 = 9;
int led6 = 3;
// Här justeras styrkan på dioderna. Där 25 är hög- och 1 är låg intensitet.
int brightness1 = 4;
int brightness2 = 25;
int brightness3 = 1;
int brightness4 = 15;
int brightness5 = 1;
int brightness6 = 15;
void setup() {
pinMode(led1, OUTPUT);
pinMode(led2, OUTPUT);
pinMode(led3, OUTPUT);
pinMode(led4, OUTPUT);
pinMode(led5, OUTPUT);
pinMode(led6, OUTPUT);
}
void loop() {
analogWrite(led1, brightness1);
analogWrite(led2, brightness2);
analogWrite(led3, brightness3);
analogWrite(led4, brightness4);
analogWrite(led5, brightness5);
analogWrite(led6, brightness6);
}
Nedan följer bilder då vi monterade klockan.
![]() |
| Montage |
![]() |
| Lödning av sladdar |
| Innan vi kopplade klockan, så testade vi koden och hur vi skulle koppla resistorer och lampor. |
| Bilden visar innan vi har kopplat in alla sladdar för lamporna. |
| Här är sladdarna till klockan nästan helt klara. Och det fungerar! |




Inga kommentarer:
Skicka en kommentar