måndag 6 maj 2013

Arduino - ett första försök att koppla dioder

Vi använder oss av Arduino för att försöka förverkliga vår klocka. Igår satt vi och försökte få lampor att lysa, till en början vanliga lysdioder och sedan RGB-dioder. Varför vi valt att använda RGB-dioder är för att dioderna ska kunna skifta i olika färger beroende på elpriset.

Innan vi satte igång med elektroniken läste vi på om Arduino på deras hemsida och kollade på flera tutorials

För att lyckas få lamporna att lysa använde vi oss av prylarna på bilden nedan och arduinomjukvara. Vi använde oss av ett färdigt standardprogram som gjorde att den ikopplade lampan började blinka. Vi lyckades få två vanliga dioder att lysa; en grön och en blå.  

Tyvärr lyckades vi inte få våra RGB-dioder att lysa. Svårigheten och skillnaden mellan en RGB-diod och en vanlig är att RGB-dioden har tre inströmmar och därför får en mer avancerad koppling. Ett annat problem vi hade var att vi var osäkra på hur stora motstånd lamporna krävde.  

Vi funderar på att köpa 12 vanliga dioder och utveckla vår lampa med enfärgat ljus istället.

Elektroprylarna vi använde oss av: arduinoplattor, 12 st RGB-dioder, kopplingstråd, lödtråd, restistorer i två olika motstånd (120 och 150 ohm), USB-sladd och kopplingsplatta.

RGB-diod med lödda kopplingstrådar, en för vardera färg och en för jord.
Processen
Ett försök att få en RGB-diod att lysa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar