tisdag 4 juni 2013

Efter presentatitionen

Nu har vi presenterat Elvisaren för interaktionsdesignsklassen och lite andra människor som kom förbi KTH-biblioteket.

Vi fick väldigt bra feedback på vårt projekt. Många tyckte att idén var bra och att vi gjort mycket på kort tid, då vi både utvecklat en prototyp på klockan och gjort en konceptvideo. Flera sa att de skulle kunna tänka sig att ha Elvisaren på väggen hemma.

Vi fick förslag på några möjliga förbättringar. En person tyckte att det vore bra om Elvisaren på något sätt kunde ge information om hur mycket el som faktiskt förbrukas. Dvs att klockan både visar hur mycket elen kostar, samtidigt som användaren kan se hur mycket el prylarna drar för stunden.

En annan konstruktiv kritik vi fick är att det vore något bättre att ha fler färger på dioderna än bara röd i olika intensitet. Det skulle bli tydligare när elen är billig och dyr om dioderna växlade i rött, gult och grönt. Detta var vår grundidé, men då vi fick problem med RGB-lamporna, la vi den idén till sidan. Dock är vårt mål att ha RGB-dioder på Elvisaren!



torsdag 30 maj 2013

Idag presenterar vi Elvisaren!


Idag ska vi och resten av interaktionsdesignsklassen presentera våra projekt i en utställning på KTH. På utställningen ska vi visa klockan, spela upp vår konceptvideo och hänga upp planschen ovan.

Bild på Elvisaren


Så här ser Elvisaren ut! När dioderna lyser starkt (kl.19, 20, 21 och 23) är elen som dyrast. När dioderna är släckta (kl.16) är elen som billigast. När dioderna lyser med halv intensitet är elpriset "medeldyrt".

onsdag 29 maj 2013

måndag 13 maj 2013

Filmdag

I lördags ägnade vi några timmar åt att börja filma till vår konceptvideo. Vi fick tips och hjälp, av våra kompisar som har startat ett produktionsbolag, med både filmning och skådespeleri. Arbetet gick väldigt smidigt och vi hann få ihop film till videons första del. Nu har vi lagt lite tid på att prova på att klippa filmen i Adobe Premiere Pro vilket var jättekul.
Från videons första scen.

Nästa vecka när klockan är ihoplimmad och helt färdigkopplad tänker vi filma andra delen till konceptvideon.



söndag 12 maj 2013

V.20 - Lamporna lyser och klockan tar form

Under denna vecka har vi monterat ihop alla delarna i klockan. Till en början var det svårt att förstå hur vi skulle koppla pga. resistorernas styrkor och den begränsade tillgången av utgångar på arduinon.

Efter många besök på Kjell & Company så lyckades vi äntligen förstå hur det fungerar. Programkoden har vi satt ihop från befintliga exempel som finns i arduinoprogrammet. Se nedan.


int led1 = 9;
int led2 = 10;
int led3 = 9;
int led4 = 3;
int led5 = 9;
int led6 = 3;

// Här justeras styrkan på dioderna. Där 25 är hög- och 1 är låg intensitet.

int brightness1 = 4;
int brightness2 = 25;
int brightness3 = 1;
int brightness4 = 15;
int brightness5 = 1;
int brightness6 = 15;


void setup() {

  pinMode(led1, OUTPUT);
  pinMode(led2, OUTPUT);
  pinMode(led3, OUTPUT);
  pinMode(led4, OUTPUT);
  pinMode(led5, OUTPUT);
  pinMode(led6, OUTPUT);

}

void loop() {
  analogWrite(led1, brightness1);
  analogWrite(led2, brightness2);
  analogWrite(led3, brightness3);
  analogWrite(led4, brightness4);
  analogWrite(led5, brightness5);
  analogWrite(led6, brightness6);

}



Nedan följer bilder då vi monterade klockan.


Montage

Lödning av sladdar

Innan vi kopplade klockan, så testade vi koden och hur vi skulle koppla resistorer och lampor.

Bilden visar innan vi har kopplat in alla sladdar för lamporna.
Här är sladdarna till klockan nästan helt klara. Och det fungerar!

onsdag 8 maj 2013

Plugwise

Idag har vi installerat Plugwise. Plugwise är ett system för att hålla koll på elförbrukningen i hemmet. Vi använder pluggarna för att själva få en förståelse för vad olika elektronikprodukter i hemmet förbrukar, men tänker även använda själva pluggarna till vårt eget koncept.

Tillsammans med klockan tänker vi att pluggarna kan skapa en ytterligare medvetenhet. Klockan visar när elpriserna är höga respektive låga och pluggarna hjälper användarna att genom "undersökning" ta reda på vad i hemmet som för stunden drar el. Tillsammans kan de alltså bidra till en minskad elkostnad.


Plugwisepaketet vi använder oss av innehåller nio stycken pluggar och en USB-sticka. Efter att ha installerat plugwise-mjukvaran och kopplat pluggarna till denna, får man en överblick över vad varje pryl drar och även vad kostnaden blir (detta är dock ej för rörligt pris, det är där klockan "kommer in").


Vi installerade idag fyra pluggar och kopplade in en TV, vattenkokare, lampa och datorladdare till varsin plugg.


Resultatet blev:

Datorladdare: ca 29 W
Lampa: 39 W
TV: ca 75 W
Vattenkokare: 1,52 kW

Vi blev lite chockade över att vattenkokaren drog så mycket som den gjorde. Att installera pluggarna gav oss den tankeställare vi precis vill att pluggarna ska tillföra i vårt koncept tillsammans med klockan.


Två av Plugwise-pluggarna med TV och datorladdare ikopplade

Vattenkokarens elförbrukning