Nu har vi presenterat Elvisaren för interaktionsdesignsklassen och lite andra människor som kom förbi KTH-biblioteket.
Vi fick väldigt bra feedback på vårt projekt. Många tyckte att idén var bra och att vi gjort mycket på kort tid, då vi både utvecklat en prototyp på klockan och gjort en konceptvideo. Flera sa att de skulle kunna tänka sig att ha Elvisaren på väggen hemma.
Vi fick förslag på några möjliga förbättringar. En person tyckte att det vore bra om Elvisaren på något sätt kunde ge information om hur mycket el som faktiskt förbrukas. Dvs att klockan både visar hur mycket elen kostar, samtidigt som användaren kan se hur mycket el prylarna drar för stunden.
En annan konstruktiv kritik vi fick är att det vore något bättre att ha fler färger på dioderna än bara röd i olika intensitet. Det skulle bli tydligare när elen är billig och dyr om dioderna växlade i rött, gult och grönt. Detta var vår grundidé, men då vi fick problem med RGB-lamporna, la vi den idén till sidan. Dock är vårt mål att ha RGB-dioder på Elvisaren!
tisdag 4 juni 2013
torsdag 30 maj 2013
Idag presenterar vi Elvisaren!
Idag ska vi och resten av interaktionsdesignsklassen presentera våra projekt i en utställning på KTH. På utställningen ska vi visa klockan, spela upp vår konceptvideo och hänga upp planschen ovan.
Bild på Elvisaren
Så här ser Elvisaren ut! När dioderna lyser starkt (kl.19, 20, 21 och 23) är elen som dyrast. När dioderna är släckta (kl.16) är elen som billigast. När dioderna lyser med halv intensitet är elpriset "medeldyrt".
onsdag 29 maj 2013
måndag 13 maj 2013
Filmdag
I lördags ägnade vi några timmar åt att börja filma till vår konceptvideo. Vi fick tips och hjälp, av våra kompisar som har startat ett produktionsbolag, med både filmning och skådespeleri. Arbetet gick väldigt smidigt och vi hann få ihop film till videons första del. Nu har vi lagt lite tid på att prova på att klippa filmen i Adobe Premiere Pro vilket var jättekul.
Nästa vecka när klockan är ihoplimmad och helt färdigkopplad tänker vi filma andra delen till konceptvideon.
![]() ![]() |
| Från videons första scen. |
Nästa vecka när klockan är ihoplimmad och helt färdigkopplad tänker vi filma andra delen till konceptvideon.
söndag 12 maj 2013
V.20 - Lamporna lyser och klockan tar form
Under denna vecka har vi monterat ihop alla delarna i klockan. Till en början var det svårt att förstå hur vi skulle koppla pga. resistorernas styrkor och den begränsade tillgången av utgångar på arduinon.
Efter många besök på Kjell & Company så lyckades vi äntligen förstå hur det fungerar. Programkoden har vi satt ihop från befintliga exempel som finns i arduinoprogrammet. Se nedan.
int led1 = 9;
int led2 = 10;
int led3 = 9;
int led4 = 3;
int led5 = 9;
int led6 = 3;
// Här justeras styrkan på dioderna. Där 25 är hög- och 1 är låg intensitet.
int brightness1 = 4;
int brightness2 = 25;
int brightness3 = 1;
int brightness4 = 15;
int brightness5 = 1;
int brightness6 = 15;
void setup() {
pinMode(led1, OUTPUT);
pinMode(led2, OUTPUT);
pinMode(led3, OUTPUT);
pinMode(led4, OUTPUT);
pinMode(led5, OUTPUT);
pinMode(led6, OUTPUT);
}
void loop() {
analogWrite(led1, brightness1);
analogWrite(led2, brightness2);
analogWrite(led3, brightness3);
analogWrite(led4, brightness4);
analogWrite(led5, brightness5);
analogWrite(led6, brightness6);
}
Nedan följer bilder då vi monterade klockan.
Efter många besök på Kjell & Company så lyckades vi äntligen förstå hur det fungerar. Programkoden har vi satt ihop från befintliga exempel som finns i arduinoprogrammet. Se nedan.
int led1 = 9;
int led2 = 10;
int led3 = 9;
int led4 = 3;
int led5 = 9;
int led6 = 3;
// Här justeras styrkan på dioderna. Där 25 är hög- och 1 är låg intensitet.
int brightness1 = 4;
int brightness2 = 25;
int brightness3 = 1;
int brightness4 = 15;
int brightness5 = 1;
int brightness6 = 15;
void setup() {
pinMode(led1, OUTPUT);
pinMode(led2, OUTPUT);
pinMode(led3, OUTPUT);
pinMode(led4, OUTPUT);
pinMode(led5, OUTPUT);
pinMode(led6, OUTPUT);
}
void loop() {
analogWrite(led1, brightness1);
analogWrite(led2, brightness2);
analogWrite(led3, brightness3);
analogWrite(led4, brightness4);
analogWrite(led5, brightness5);
analogWrite(led6, brightness6);
}
Nedan följer bilder då vi monterade klockan.
![]() |
| Montage |
![]() |
| Lödning av sladdar |
| Innan vi kopplade klockan, så testade vi koden och hur vi skulle koppla resistorer och lampor. |
| Bilden visar innan vi har kopplat in alla sladdar för lamporna. |
| Här är sladdarna till klockan nästan helt klara. Och det fungerar! |
onsdag 8 maj 2013
Plugwise
Idag har vi installerat Plugwise. Plugwise är ett system för att hålla koll på elförbrukningen i hemmet. Vi använder pluggarna för att själva få en förståelse för vad olika elektronikprodukter i hemmet förbrukar, men tänker även använda själva pluggarna till vårt eget koncept.
Tillsammans med klockan tänker vi att pluggarna kan skapa en ytterligare medvetenhet. Klockan visar när elpriserna är höga respektive låga och pluggarna hjälper användarna att genom "undersökning" ta reda på vad i hemmet som för stunden drar el. Tillsammans kan de alltså bidra till en minskad elkostnad.
Plugwisepaketet vi använder oss av innehåller nio stycken pluggar och en USB-sticka. Efter att ha installerat plugwise-mjukvaran och kopplat pluggarna till denna, får man en överblick över vad varje pryl drar och även vad kostnaden blir (detta är dock ej för rörligt pris, det är där klockan "kommer in").
Vi installerade idag fyra pluggar och kopplade in en TV, vattenkokare, lampa och datorladdare till varsin plugg.
Resultatet blev:
Datorladdare: ca 29 W
Lampa: 39 W
TV: ca 75 W
Vattenkokare: 1,52 kW
Vi blev lite chockade över att vattenkokaren drog så mycket som den gjorde. Att installera pluggarna gav oss den tankeställare vi precis vill att pluggarna ska tillföra i vårt koncept tillsammans med klockan.
Tillsammans med klockan tänker vi att pluggarna kan skapa en ytterligare medvetenhet. Klockan visar när elpriserna är höga respektive låga och pluggarna hjälper användarna att genom "undersökning" ta reda på vad i hemmet som för stunden drar el. Tillsammans kan de alltså bidra till en minskad elkostnad.
Plugwisepaketet vi använder oss av innehåller nio stycken pluggar och en USB-sticka. Efter att ha installerat plugwise-mjukvaran och kopplat pluggarna till denna, får man en överblick över vad varje pryl drar och även vad kostnaden blir (detta är dock ej för rörligt pris, det är där klockan "kommer in").
Vi installerade idag fyra pluggar och kopplade in en TV, vattenkokare, lampa och datorladdare till varsin plugg.
Resultatet blev:
Datorladdare: ca 29 W
Lampa: 39 W
TV: ca 75 W
Vattenkokare: 1,52 kW
Vi blev lite chockade över att vattenkokaren drog så mycket som den gjorde. Att installera pluggarna gav oss den tankeställare vi precis vill att pluggarna ska tillföra i vårt koncept tillsammans med klockan.
![]() |
| Två av Plugwise-pluggarna med TV och datorladdare ikopplade |
![]() |
| Vattenkokarens elförbrukning |
måndag 6 maj 2013
Arduino - ett första försök att koppla dioder
Innan vi satte igång med elektroniken läste vi på om Arduino på deras hemsida och kollade på flera tutorials.
För att lyckas få lamporna att lysa använde vi oss av prylarna på bilden nedan och arduinomjukvara. Vi använde oss av ett färdigt standardprogram som gjorde att den ikopplade lampan började blinka. Vi lyckades få två vanliga dioder att lysa; en grön och en blå.
Tyvärr lyckades vi inte få våra RGB-dioder att lysa. Svårigheten och skillnaden mellan en RGB-diod och en vanlig är att RGB-dioden har tre inströmmar och därför får en mer avancerad koppling. Ett annat problem vi hade var att vi var osäkra på hur stora motstånd lamporna krävde.
Vi funderar på att köpa 12 vanliga dioder och utveckla vår lampa med enfärgat ljus istället.
| Elektroprylarna vi använde oss av: arduinoplattor, 12 st RGB-dioder, kopplingstråd, lödtråd, restistorer i två olika motstånd (120 och 150 ohm), USB-sladd och kopplingsplatta. |
| RGB-diod med lödda kopplingstrådar, en för vardera färg och en för jord. |
| Processen |
| Ett försök att få en RGB-diod att lysa |
Klocka som hjälper dig att hålla koll på elpriserna
Vi har sedan det senaste inlägget ändrat inriktningen på vårt projekt en aning. Konceptet är dock fortfarande detsamma, att utveckla något som skapar medvetenhet om elförbrukning i hemmet, både för att bidra till en bättre miljö och för att minska kostnaderna.
Den nya idén är att vi ska göra en väggklocka som visar användaren hur elpriserna ser ut under dagen. Detta är väsentligt då elpriserna faktiskt ändrar sig beroende på tiden på dygnet.
Klockan kommer ha tolv stycken lysdioder, utplacerade på varje hel timma. Dioderna lyser i olika färger, vilka beror på vad elpriserna ligger på för stunden. Konceptet är att dioderna lyser i en färg i olika nyanser och att nyanserna står för hur billig, respektive dyr, elen är. Efter användartester har vi kommit fram till att det är bäst att ljusa nyanser står för "billig el" medan mörkare nyanser tyder på "dyr el". Exempel på färgskala kan vara från ljusblå till mörkblå.
Klockan visar elpriserna tolv timmar framåt i tiden. Om jag exempelvis funderar på att köra en maskin tvätt kan jag använda klockan för att sen när jag bör slå igång maskinen för att spara mest pengar. Om jag funderar på att tvätta kl.8 på morgonen men att lysdioderna utplacerade på sifforna 8, 9 och 10 lyser i en mörkt blå färg, medan dioden vid 11 lyser i en ljusblå nyans, väntar jag om jag är smart till elva med att slå igång tvätten.
I vårt koncept ingår även två pluggar som man kan mäta elen med. Detta för att skapa ytterligare en medvetenhet om vad det är som drar el i hemmet. När man på sin klocka ser att elen är som dyrast två timmar framåt, kan man via sina pluggar undersöka vad elektronikprylarna i hemmet drar, och därmed slå av de prylar man anser dra mycket.
Den nya idén är att vi ska göra en väggklocka som visar användaren hur elpriserna ser ut under dagen. Detta är väsentligt då elpriserna faktiskt ändrar sig beroende på tiden på dygnet.
Klockan kommer ha tolv stycken lysdioder, utplacerade på varje hel timma. Dioderna lyser i olika färger, vilka beror på vad elpriserna ligger på för stunden. Konceptet är att dioderna lyser i en färg i olika nyanser och att nyanserna står för hur billig, respektive dyr, elen är. Efter användartester har vi kommit fram till att det är bäst att ljusa nyanser står för "billig el" medan mörkare nyanser tyder på "dyr el". Exempel på färgskala kan vara från ljusblå till mörkblå.
Klockan visar elpriserna tolv timmar framåt i tiden. Om jag exempelvis funderar på att köra en maskin tvätt kan jag använda klockan för att sen när jag bör slå igång maskinen för att spara mest pengar. Om jag funderar på att tvätta kl.8 på morgonen men att lysdioderna utplacerade på sifforna 8, 9 och 10 lyser i en mörkt blå färg, medan dioden vid 11 lyser i en ljusblå nyans, väntar jag om jag är smart till elva med att slå igång tvätten.
I vårt koncept ingår även två pluggar som man kan mäta elen med. Detta för att skapa ytterligare en medvetenhet om vad det är som drar el i hemmet. När man på sin klocka ser att elen är som dyrast två timmar framåt, kan man via sina pluggar undersöka vad elektronikprylarna i hemmet drar, och därmed slå av de prylar man anser dra mycket.
måndag 15 april 2013
Utkast till gemensam storyboard
Teknisk beskrivning
Ett system för att skapa medvetenhet om elförbrukning i hemmet. Detta för att bidra till miljön och minska kostnaderna.
Scen 2: I tvättstugan ser man en tvättmaskin som är ikopplad i ett uttag som lyser rött, en tvättkorg och en klocka som står på 8:00.
Scen 3: Inzoomad bild på uttaget. Anledningen till att pluggen lyser rött är för att maskinen drar mycket el för tillfället. Scen 4: Personen går till “elsystemets” skärm och ser att elpriset är väldigt högt för tillfället och att det var dumt att hon körde igång maskinen nu.
Ett system för att skapa medvetenhet om elförbrukning i hemmet. Detta för att bidra till miljön och minska kostnaderna.
För detta behövs ett antal pluggar som kopplas in i eluttag och mäter elförsörjning. Pluggarna kopplas trådlöst till en skärm där information om hela hushållets elförbrukning och enskilda elektronikprylar visas.
Tanken är att kunna jämföra sin förbrukning med andra hushåll för att kunna utveckla en större förståelse och se om man ligger på en “bra nivå” i sin förbrukning.
Handling - Storyboard
Scen 2: I tvättstugan ser man en tvättmaskin som är ikopplad i ett uttag som lyser rött, en tvättkorg och en klocka som står på 8:00.
Scen 3: Inzoomad bild på uttaget. Anledningen till att pluggen lyser rött är för att maskinen drar mycket el för tillfället. Scen 4: Personen går till “elsystemets” skärm och ser att elpriset är väldigt högt för tillfället och att det var dumt att hon körde igång maskinen nu.
Scen 5: Personen vill kolla lite mer information om tvättmaskinen och väljer därför att gå in på tvättstugan på skärmen.
Scen 6: När hon är inne på tvättstugan väljer personen vilken elmaskin hon vill titta närmare på. Hon väljer tvättmaskinen och får presenterat för sig hur många kwh den drar för tillfället.
Scen 7: Därefter kollar personen hur elpriserna skiljer under dagen.
Scen 8: Hon godkänner att maskinen kör igång sig själv senare när elpriset är som bäst.
Scen 9: Maskinen slås igång 11:00 när elpriset är lågt.
Scen 10: Månades elräkning ramlar in genom brevinkastet.
Scen 11: Personen öppnar brevet och ser att räkningen har sänkts sedan hon började använda Elkollen. Nu är både plånboken och miljön gladare!
måndag 8 april 2013
Elförbrukningskoll
Koncept
- Skärm med snyggt interface som visar elförbrukning.
- En lista över alla eluttag.
- Liten plexiplugg (som är en elmätare) som fästs i varje uttag.
- Möjlighet att själv skriva in vad för elektronikprodukt man kopplar till varje eluttag.
- Pluggen visar med hjälp av färg hur mycket el som dras.
- Visar vilken tid på dagen som elen är som billigast.
Alternativ
- Ett visuellt rum, som ritas upp mha en liten kamera som scannar rummet.
- Klickbar bild av rummet - där man kan se på ex lampan vad den drar just nu.
- Mobil applikation, som går att ta med sig vart man än är och för att ex stänga av eller sätta på diskmaskinen.
Det som redan finns
- En skärm som visar vad hela huset eller lägenheten drar just nu, inte som vi har tänkt att varje sak visar.
- Man kan inte se på den befintliga tekniken, vilken tid på dygnet man bör tvätta eller diska etc.
Exempel på hur det skulle kunna se ut.
Din elleverantör: Fortum
Ditt elpris just nu: 85,5 öre/kWh
Ditt genomsnittliga elpris över en dag: 88,1 öre/kWh
Totala kostnaden idag: 2,62 kr
Elektronik
|
Förbrukning
|
Förbrukning i öre/timme just nu
|
Snittförbrukning under en dag i öre
|
Kökslampa
|
0,06 kWh
|
5,13 öre
|
5,28 öre
|
Kyl
|
0,12 kWh
|
10,26 öre
|
10,57 öre
|
Diskmaskin
|
2 kWh
|
171,00 öre
|
176,20 öre
|
Kaffebryggare
|
0,8 kWh
|
68,40 öre
|
70,48 öre
|
Tv
|
0 kWh
|
0.00 öre
|
0.00 öre
|
Lägg till...
|
måndag 25 mars 2013
Kritik 2 - Research
Vår idé
Efter att ha gjort en state of the art inom ämnet elförbrukning i hemmet ser vi att det finns flera olika produkter och tekniker som liknar de vi vill jobba med. Vi kommer använda oss av de tekniker som redan är möjliga och utveckla ett system som innehåller en större samling funktioner och tjänster än de produkter som redan finns på marknaden. Eftersom att undersökningen av redan existerande produkter visade att tekniken som vi vill använda oss av redan finns kommer vi kunna lägga stor vikt på att utforma en bra, interaktiv skärm som är kopplad till elberäkningen.
Information vi kan ta hjälp av:
Datorer
Belysning
Research papers:
Grundidén i projektet är väldigt lik vår idé. Vi kommer troligen att använda samma teknik för att samla elförbrukningen i varje produkt. Dock har vi tänkt oss att informationen om elen ska skickas till en större skärm som finns i hemmet och att displayen ska kunna visa mer än enbart elförbrukningen i varje rum.
Efter att ha gjort en state of the art inom ämnet elförbrukning i hemmet ser vi att det finns flera olika produkter och tekniker som liknar de vi vill jobba med. Vi kommer använda oss av de tekniker som redan är möjliga och utveckla ett system som innehåller en större samling funktioner och tjänster än de produkter som redan finns på marknaden. Eftersom att undersökningen av redan existerande produkter visade att tekniken som vi vill använda oss av redan finns kommer vi kunna lägga stor vikt på att utforma en bra, interaktiv skärm som är kopplad till elberäkningen.
Några av skärmens funktioner:
- Ger överblick över elförbrukningen i dels alla rum och dels alla prylar.
- Ger information över hur mycket all elförbrukning kostar.
- Visar vad elen motsvarar, alltså hur lång tid det tar att framställa elen man förbrukar.
- Då elpriset är dyrare vissa tider på dygnet säger skärmen till när du bör köra igång olika maskiner för att spara pengar.
- Ger information över hur mycket all elförbrukning kostar.
- Visar vad elen motsvarar, alltså hur lång tid det tar att framställa elen man förbrukar.
- Då elpriset är dyrare vissa tider på dygnet säger skärmen till när du bör köra igång olika maskiner för att spara pengar.
Datorer
Rekommendationer och siffror för vad vanliga persondatorer drar för el och vad de kostar per uppladdning. Det är bra data som kommer kunna användas vid utformningen av plattformen, som behövs för att räkna ut varje enskild pryls elförbrukning i timmen.
Här presenteras olika bloggar för vad man kan ändra på gällande belysning för att spara el, data från energispar är användbart.
App för att styra hemmets el
En applikation som finns på marknaden för att syra sin förbrukning hemma från en applikation. Ex för att ändra värmen då ingen är hemma eller stänga av olika funktioner som drar el då man inte är hemma. En inspirationskälla för arbetet.
Energin och klimatet
En artikel där man tar upp hur mycket varje kraftkälla släpper ut koldioxid per kliowatt.
Hur mycket koldioxid medför din elkonsumtion?
En sida på Svensk Energis hemsida, där man tar upp hur mycket koldioxid man släpper ut per kilowatt timme. Vilket är ca 100gram per kwh. Men det beror också på vilken kraftkälla som används vid konsumtion.
Video:
Kill a Watt Meter är en elmätare med en stickkontakt som sätts in i ett eluttag. Genom att sätta i kontakten till den elektriska apparaten, som man vill mäta, i kill a watt meter mäts antal förbrukade kWh. Om man är intresserad av andra fakta, som kWh per timme för man räkna ut det manuellt. Se instruktionsvideon nedan:
WattBot: A Residential Electricity Monitoring and Feedback System
I detta projekt anser författarna att en display som ger information om husets elanvändning kommer hjälpa människor att göra mer medvetna val och ändra sina vanor kring energianvändning.
Idén med detta projekt, WattBot, är man som användare ska kunna se hur mycket varje elektronikprodukt drar. Detta görs genom att fästa en liten vajer på varje strömbrytare i proppskåpet hemma. Vajern är kopplad till en “central” som behandlar elektricitetanvädningen för varje strömbrytare. Istället för att ha en display på centralen skickas informationen till användarens iPhone. Genom en applikation får användaren elförbrukningen redovisad.
Grundidén i projektet är väldigt lik vår idé. Vi kommer troligen att använda samma teknik för att samla elförbrukningen i varje produkt. Dock har vi tänkt oss att informationen om elen ska skickas till en större skärm som finns i hemmet och att displayen ska kunna visa mer än enbart elförbrukningen i varje rum.
Studying Always-On Electricity Feedback in the Home
I detta projekt har författarna gjort en undersökning i hur behovet av ett “always-on feedback system” för elförbrukning i hemmet bör ser ut. De kommer fram till tre faktorer som bör göras för att lyckas ändra elförbrukningsbeteende:
Öka medvetenhet
Upplysa om komplexa förändringar
Upprätthålla hållbara rutiner
Då vi vill att vårt system ska informera om elförbrukning i hemmet, hjälpa användaren att spara pengar och skapa en medvetenhet kan vi använda dessa tre faktorer när vi designar vårt system.
Promoting Energy Efficient Behaviors in the Home through Feedback: The Role of Human-Computer Interaction
I artikeln hittade vi en produkt som kan komma till användning i processen i vår projekt. Produkten är en skärm som är kopplad till en elmätare som fästs i vägguttaget (se bilder). Skärmen presenterar elförbrukningen i varje produkt.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
















